REFLEKSI MINGGU KE 10-11

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua…

Pertama sekali saya ingin memohon maaf kepada Dr kerapa begitu lambat menupdate blog pada minggu 10-11.Pada minggu ini,pembelajaran yang saya belajar begitu menarik sekali.Terdapat beberapa jenis software 2D antaranya yang bleh digunakan ialah 

  • Microsoft Paint/ Paint Brush
  • Shapes/ smart Art Power Point
  • GIMP(OSS)
  • Online – google draw( collaborative drawing)
  • Open Office Draw(OSS)

 Pada minggu minggu ini, saya ditugaskan untuk membuat assignment 6 iaitu mengetahui jenis-jenis software 2D dan mengkaji perbezaan image antara Bitmap dan Vector.

BITMAP

-lukisan bitmap mempunyai titik-titik kecil (tiny dots) yang berwarna.
-grafik bitmap diukur melalui jumlah dot per unit-selalunya dipanggil dpi(dot per inch)

-semakin banyak jumlah titik yang membentuk suatu grafik bitmap, semakin tinngi tahap kerapatannya.hal ini akan menyebabkan imej yang dihasilkan semakin halus,namun begitu,kapasiti fail yang dihasilkannya semakin besar.

-ketajaman warna dan detail gambar pada tampilan bitmap bergantung pada banyaknya pixel atau resolusi yang membentuk gambar tersebut.

-Hal ini berkait rapat dengan kemampuan monitor dan VGA (Video Graphic adapter) yang membentuk gambar tersebut. Jika gambar pada bitmap tersebut beresolusi tinggi tetapi monitor dan VGA beresolusi rendah,maka gambar yang dihasilkan akan kelihatan kasar,bahkan kelihatan kabur berbentuk kotak-kotak(juggy) jika pembesaran gambar dilakukan.
Beberapa contoh aplikasi grafik yang berbentuk bitmap: Adobe Photoshop, Corel Photopaint, Microsoft Photo Editor dan Macromedia Fireworks
Contoh grafik bitmapBmp,. Jpg,. Tif,. Gif, dan. Pcx. Grafik ini biasa digunakan untuk kepentingan foto-foto digital.

VECTOR 
-Grafik jenis vektor yang merupakan perkembangan dari sistem grafik bitmap (digital).

-Grafik ini tidak bergantung kepada pixel-pixel yang banyak dan keadaan monitor kerana paparan vector adalah tersusun atas garis-garis.

-Paparan ini akan jelas kelihatan walaupun pembesaran(zooming) dilakukan,

-Contoh program aplikasi yang berbentuk vektor: CorelDraw,MacromediaFree hand,Adobe Illustrator dan Microgafx Designer.

Secara ringkasnya:

  VECTOR                                                                      BITMAP
-Gambar tetap jelas walaupun dibesarkan.             -Gambar yang kurang jelas ketika dibesarkan
-tersusun oleh garis dan kurva                               -tersusun atas titik-titik
-ukuran fail yang dihasilkan kecil                           -ukuran fail yang dihasilkan besar
-kualiti gambar yang dihasilkan tidak                     -kualiti gambar bergantung kepada banyaknya pixel
bergantung kepada banyaknya pixel

PERBEZAAN IMAGE BITMAP DAN VEKTOR

Setelah selesai mengenai BITMAP dan VEKTOR,saya akan berkongsikan serba sedikit mengenai RGB dan CYMK.

RGB

RGB iaitu bermaksud 3 jenis warna

  • R – Red
  •  G – Green
  •  B – Blue

Tiga warna ini dijadikan standard warna secara universal (primary colour). Dengan based RGB , seorang pereka boleh mengubah warna kedalam kod-kod angka sehingga warna tersebut akan tampil universal.

 CYMK

CYMK mempunyai 4 jenis warna antaranya ialah:

  • C – Cyan
  • Y  – Yellow
  • M – Magenta
  • K – blacK

CYMK merupakan proses percampuran pigmen yang lazim digunakan percetakan. Warna-warna tersebut dicampurkan dengan komposisi tertentu sehingga menghasilkan warna tepat seperti yang diinginkan. Bahkan bila sesuatu saat diperlukan, warna ini dengan mudah boleh dibentuk kembali. CYMK adalah bahagian dari model perwarnaan yang sering dipergunakan dalam percetakan berwarna.

Perbezaan antara RGB dan CYMK

GIMP
Dalam penggunaan GIMP banyak kegunaannya yana merupakan salah satu software Photoshop. untuk mendapatkan software GIMP ini boleh downloud di alamat http://www.gimp.org/windows/  .

Cara membuat GIMP ini mula-mula
-klik file > New
-kemudian bina berapa image size
-klik ok

-bagi insert gambar perlu pilih
-pilih file > open
-pilih gambar yang hendak digunakan
setelah itu,akan muncul lagi satu page untuk copy, dan paste sahaja gambar tersebut kedalam page yang hendak didesign
-kemudian gambar tersebut boleh dibesar dan dikecilkan dengan memilih
-scale tool

-Untuk menambahkan lagi gambar menjadi lebih menarik perlu ikut step seperti tadi untuk insert gambar.
– selain itu, GIMP ini boleh crop gambar tersebut bulat, segi empat,dan sebagainya
-dalam GIMP ini bleh membuat gambar dan perkatan tersebut bergerak-gerak
-dan juga untuk layers pula menyusun gambar-gambar tersebut

setelah siap boleh expot gambar dengan cara
-klik save as > namakan gambar tersebut

ini adalah contoh saya menggunakan software GIMP

 Setelah mengkaji serba sedikit tentang 2 jenis gambar grafik tersebut, kami telah ditugaskan untuk membuat brochure dan booklet mengenai tajuk tugasan masing-masing. Kami perlu membuat brochure dengan menggunakan Microsoft Publisher. Microsoft Publisher > Brochure > pilih design.

Kami boleh membuat dan mencipta gambar/imej dengan menggunakan mana-mana editor grafik yang telah disediakan. Apabila selesai membuat brochure, simpankannya dalam bentuk format asal dan format pdf.

Inilah brochure yang telah saya hasilkan…

Image

Image

Image

Setelah selesai membuat brochure,saya dikehendaki membuat booklet yang menggunakan Microsoft Office Publiser seperti brochure.Untuk membuat booklet,saya dikehendaki menggunakan Newsletters.

Image

Ini adalah hasil booklet yang telah saya siapkan..
Image

Image

Image

Leave a comment